Student-generated representations in Algodoo while solving a physics problem

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Fysikundervisningens didaktik

Sammanfattning: Fysiklärare möter ofta den svåra uppgiften att representera abstrakta, väldefinierade egenskaper hos den fysiska världen (så som krafter eller energier) för studenter som går bortom ekvationer, grafer eller diagram. I denna studie tittar jag två fall av universitetsstudenter som löser en fysikalisk uppgift, användandes det digitala programmet Algodoo på en stor pekskärm för att undersöka hur studenter naturligt använder sig av sådan teknologi för att återskapa dessa representationer själva. Jag finner att när studenter skapar scener i Algodoo prioriterar de att behålla en viss mått av likhet från den fysiska världen, vilket går bortom den formella behandlingen av uppgifter som studenter kan ha fått lära sig i fysikundervisningen. Vidare, när studenterna använder sig av fysikaliska ekvationer vid lösandet av problemet, verkar de använda Algodoo som ett facit för att se huruvida deras numeriska lösning, uträknad på en klassisk whiteboard, stämmer. På detta sätt - vilket har föreslagits i tidigare forskning - ser jag hur Algodoo, och liknande digitala lärmiljöer, fungerar som en bro mellan studenternas konceptuella förståelse av den fysiska världen, och den mer formella, matematikbaserade beskrivningen vilket används inomfysiken.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)