När ni är klara kan ni ta upp bänkboken : Bänkboken ur elevers perspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

Sammanfattning: Studiens syfte är att ta reda på hur elever i årskurs 3 använder bänkboken, vilken plats den har i undervisningen och hur klassrumsmiljön upplevs vid läsningen. Resultatet som framkom bygger på kvalitativa intervjuer med 10 elever från två olika klasser. Undersökningen visade att bänkboken används på olika sätt i undervisningen, både som extramaterial och som en planerad aktivitet. Majoriteten av eleverna ville läsa mer i böckerna än vad som fanns tid till under lektionen. Andra elever tyckte att den angivna tiden var tillräcklig och tyckte att stök i klassrummet påverkade läslusten negativt. För att undvika stökiga miljöer är det viktigt med gemensam tid för läsning i en omgivning som gynnar elevers läslust. När eleverna själva får välja bänkbok, väljer de utifrån sitt eget intresse vilket gör att lusten att läsa boken förstärks. Läsningen följer inte en rak linje utan påverkas av flera olika faktorer. I arbetet med elevers läsning kan bänkboken vara en hjälp för att väcka elevers läslust och få dem att vilja upptäcka den litterära världen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)