Uppväxtfamilj och barns utbildning : En studie av föräldrars skilsmässa och dess betydelse för barns utbildningsår

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Anna Karlsson; [2014]

Nyckelord: Uppväxtfamilj; skilsmässa; separation; utbildningsår;

Sammanfattning: Allt fler barn i Sverige upplever en skilsmässa eller separation, vilket medför ett växande jämlikhetsproblem då tidigare forskning visat att föräldrars skilsmässa eller separation kan ha negativ inverkan på barns skolprestationer och utbildningsnivå. Utbildning anses vara fundamental för människors livschanser senare i livet och vid en skilsmässa eller separation minskar föräldrarnas möjligheter att stödja sina barn i deras utbildning. Med detta som utgångspunkt är syftet att undersöka om barn med skilda eller separerade föräldrar tenderar att ha färre utbildningsår jämfört med barn i intakta kärnfamiljer. Studien bygger på data från Levnadsnivåundersökningen (LNU) 2000. Genom linjär regressionsanalys undersöks om ett samband finns mellan föräldrars skilsmässa eller separation och barns utbildningsår. Resultatet visar att barn som upplevt en skilsmässa eller separation i genomsnitt har färre utbildningsår jämfört med barn som vuxit upp i en kärnfamilj. Föräldrarnas skilsmässa eller separation är inte helt avgörande i sig, utan förekomsten av ekonomiska svårigheter, antal syskon samt föräldrarnas utbildningsnivå och klasstillhörighet visar sig även vara betydande faktorer för barns utbildningsår. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)