Allitteration med s- i rímur före 1550

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för nordiska språk

Sammanfattning: I föreliggande uppsats undersöks bruket av allitteration med s- i isländska rímur före 1550 utifrån ett material som består av 42263 versrader från 31 verk diktade under perioden 1350–1550. Syftet är att bidra till kartläggningen av ríma-språket samt att diskutera hur resultaten förhåller sig till tidigare forskning som visar att reglerna för hur man allittererar med s- förändras under 1300-talets mitt när sn och sl bryter sig ut ur den större allitterationsklassen s-allitteration på grund av konsonantinskottet [t] och används som egna allitterationsklasser eller i allitteration med st (snyltljudsallitteration) genom att den inskjutna konsonanten ingår i allitterationen. Resultaten skiljer sig något från tidigare forskningsresultat genom att uppvisa variation i allitterationsbruket där s-allitteration fortsätter att användas av vissa diktare, särskilt under perioden 1450–1550, vid sidan av de nya sätten att allitterera med sl och sn. Det är troligt att denna variation kan förklaras utifrån både språkinterna orsaker som funktionalitet, och språkexterna orsaker som traditionskänsla och inlärningsform. Samtidigt förekommer de yngre allitterationsformerna, som följer principen om att sonoritetslågpunkten är den lingvistiskt relevanta positionen vid isländsk allitteration, i fler verk än den äldre s-allitterationen. Att man bland dessa finner fler exempel på sl och sn som egna allitterations-klasser än i snyltljudsallitteration antas bero på en motvilja mot att bryta mot poetisk tradition.  Några av undersökningens exempel på den senare allitterationsformen är äldre än tidigare kända exempel på denna typ av allitteration och dessa bidrar till att stärka dateringen av konsonantinskottet till 1300-talet. Sammantaget visar resultaten att både språkinterna och språkexterna faktorer har varit aktiva i utvecklingen av allitterationen med s- under den undersökta perioden, och att det poetiska språket stått under inflytande av såväl det vanliga språket som det metriska systemet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)