Analog och digital barnlitteratur i förskolan : Ur förskollärares perspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur förskollärare resonerar kring arbetet med analog och digital barnlitteratur på förskolan. Forskningsfrågorna som studien besvarar är “hur resonerar förskollärare kring barns användande av analog barnlitteratur och digital barnlitteratur på förskolan?”, “vad anser förskollärare påverka barns intresse för användningen av analog och digital barnlitteratur?” och “hur resonerar förskollärare kring möjligheter och begränsningar med analog och digital barnlitteratur?”. En kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer har legat till grund för studien och sex förskollärare har intervjuats. Resultatet visar att förskollärare beskriver att de dagligen arbetar med barnlitteratur, både spontant och i planerade aktiviteter och att det främst är analog barnlitteratur som används och är tillgänglig i barnens miljö. Förskollärarna framhåller att det finns aspekter som påverkar barns intressen för de olika medierna och den största aspekten som uppdagas är att analog litteratur finns tillgänglig i lärmiljön för barnen att på eget initiativ använda och inspireras av vilket inte den digitala litteraturen gör. Förskollärarna beskriver analog och digital barnlitteratur som något positivt men nämner att digital litteratur kan vara mer krävande än analog litteratur.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)