Erbjudanden vid försäljning av bostäder : Hur företagen tänker och agerar när marknaden sviker

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Lantmäteri – fastighetsvetenskap och geodesi

Sammanfattning: Idag har vi höga räntor och stigande inflation. Nyproduktionsmarknaden är trögareän andrahandsmarknaden vilket har skapat ett prisglapp mellan andrahandsbostäderoch nyproduktioner. Högre månadsavgifter och en risk att de behöver höjasytterligare, samt en lång köpprocess bidrar också till en lägre efterfrågan pånyproduktioner. Det här arbetet började med frågor som: Hur tänkerbostadsutvecklare i den här situationen? Hur agerar de? Dessa frågor är vad det härarbetet redogör för, vilka strategier och erbjudanden använder sig företag av för attfå sålt svårsålda bostäder, samt vad som ligger bakom dessa beslut. Syftet med det här arbetet är att presentera, analysera och jämföra de erbjudandenoch strategier som företag använder sig av för att lyckas sälja svårsålda bostäder. Resultatet bygger på en blandning av kvalitativa och kvantitativa studier. Detinleddes med en observationsstudie för att få en överblick av de erbjudanden somfinns på marknaden, samt för att ta fram statistik. Detta kompletterades medkvalitativa intervjuer och fallstudier för att få en djupare förståelse för vad som liggerbakom strategierna och erbjudandena. För att få en bredd i svaren bestårrespondenterna av representanter från bostadsutvecklare av olika storlek och medolika geografiskt verksamhetsområde. Analysen visar på stora likheter i resonemanget bakom valet av strategi ocherbjudande. Samtidigt finns det både likheter och skillnader mellan vilka erbjudandenoch strategier man använder sig av. Slutsatsen presenterar samtliga erbjudanden och strategier som observerats understudien. Där beskrivs även hur resonemanget bakom är en bedömning som görsfrån fall till fall utifrån en stor mängd olika faktorer, till exempel målgrupp, vart iprocessen projektet befinner sig och hur mycket man har osålt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)