Sökning: "knuten"

Visar resultat 1 - 5 av 246 uppsatser innehållade ordet knuten.

  1. 1. Barnets bästa som ett självständigt rekvisit : Ett stärkt barnrättsperspektiv vid upphörande av tvångsvård som beretts i familjehem med stöd av 2 § LVU?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Malin Öberg; [2024]
    Nyckelord :Barnets bästa; självständigt rekvisit; barnrättsperspektiv; kontinuitet; kontinuitetsprincipen; LVU; tvångsvård; miljöfall; upphörande; 2 § LVU; 21 § LVU; familjehem; flyttningsförbud; vårdnadsöverflyttning; Barnkonventionen; Europakonventionen;

    Sammanfattning : Lagen om särskilda bestämmelser av vård av unga, LVU, är den lag i svensk rättsordning vilken reglerar tvångsvård av barn och unga. Under de senaste decennierna har lagen kontinuerligt varit föremål för diskussion och omarbetning, inte sällan i syfte att låta lagen i större utsträckning genomsyras av ett barnrättsperspektiv. LÄS MER

  2. 2. Framtidens bolagsstämma – fysisk, digital eller hybrid?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Victor Carlén; [2023-02-07]
    Nyckelord :Digital bolagsstämma; Bolagsstämma; Aktiebolagslagen; Aktiebolagsrätt;

    Sammanfattning : Enligt 7 kap. 15 § ABL ska bolagsstämman hållas på den ort där styrelsen har sitt säte eller på annan i bolagsordningen särskilt angiven ort i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Likheter och skillnader mellan lokalt och centralt anställda specialpedagoger i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Veronica Lindgren; Ingeborg Andersen; [2023]
    Nyckelord :arbetsuppgifter; centralt team; förskola; kompetens; lokal specialpedagog; specialpedagog.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande examensarbete är att synliggöra likheter och skillnader i specialpedagogens arbetsuppgifter i förskolan, utifrån om en specialpedagog är anställd i ett centralt team eller är knuten till särskilda förskolor. Den teoretiska förankringen utgår från professionsteori och systemteori. LÄS MER

  4. 4. Anpassningar är till för alla barn! : Förskollärarnas uppfattningar av arbete med anpassningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Danijela Dedic Jovanovic; Jennie Andréason; [2023]
    Nyckelord :Anpassningar; inkluderande förhållningssätt; innehåll; kommunikation och lärmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att genom att ta del av några förskollärares uppfattningar bidra med kunskap om hur arbetet med anpassningar i förskolan kan gestalta sig på organisations-, grupp- och individnivå. De frågeställningar som vi utgår från är: Hur definierar några förskollärare anpassningar i förskolan? Vad innebär arbetet med anpassningar i förskolan enligt förskollärarnas uppfattningar? Vad bidrar anpassningarna i förskolan till enligt förskollärarnas erfarenheter? För att få ett helhetsperspektiv av informanternas berättelser och eftersom vi tittar på hur förskollärarnas uppfattningar av anpassningar i förskolan ser ut både på organisations-, grupp- och individnivå har vi valt att använda oss av systemteorin som vårt teoretiska ramverk. LÄS MER

  5. 5. Metaöverlevnad : Innebörden av att överleva teleportering

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Ola Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Personlig identitet; identitet; idealism; materialism; Leibniz lag; teleportering; nominalism; universalier; universalism; Derek Parfit; Arnold Zuboff;

    Sammanfattning : What can be assumed to be a general understanding of personal identity, is that it is constituted by a fixed and unchanging core of every self-conscious being that remains the same over time. This view could be traced to the notion that a perfect copy of you would not be you since you constitute the original and not the copy. LÄS MER