Hur språkbarriärer mellan vårdtagare och vårdgivare kan påverka omvårdnaden utifrån allmänsjuksköterskans perspektiv : En kvalitativ litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

Sammanfattning: Bakgrund: Till följd av den ökade migrationen kan språkbarriärer uppstå och skapa problem inom vården. Den bristande kommunikationen mellan patient och sjuksköterska leder till missförstånd, längre vårdtider och en osäkrare vård. Sjuksköterskans uppgift är att trots språkbarriärer tillgodose patienten med en adekvat vård. Det finns hjälpmedel som underlättar, men många av dem är bristfälliga och svåra att använda. Syfte: Syftet var att från allmänsjuksköterskans perspektiv beskriva problematiken med att vårda när det finns en språkbarriär och hur hjälpmedel avsedda för språkbarriärer påverkar omvårdnaden. Metod: En litteraturstudie med kvalitativ ansats baserad på tio originalartiklar som analyserades och sammanställdes. Resultat: I resultatet framkom fyra huvudkategorier med elva tillhörande underkategorier. Huvudkategorierna var När kommunikationen inte fungerar, Användning av utbildad tolk, Användning av icke utbildad tolk, samt Alternativa hjälpmedel. Slutsats: Språkbarriärer gör så att kommunikationen mellan sjuksköterska och patient blir bristfällig. Konsekvenserna är att samtalet mellan de båda parterna inte blir vårdande och patienten blir inte lika delaktig i sin vård. För att underlätta kommunikationen behöver tillgängligheten på utbildade tolkar utökas och alternativa hjälpmedel behöver utvecklas.   

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)