Genom Bo Lindes ögon : En studie i det svenska musikklimatet på 1950- och 60-talet

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för musikvetenskap

Författare: Victoria Strömberg; [2002]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Victoria Strömberg: Genom Bo Lindes ögon. En studie i det svenska musikklimatet på 1950- och 1960-talet. Uppsala: Musikvetenskap, 60 p., 2002. Det första syftet med denna uppsats är att visa Bo Lindes egen uppfattning av den tid han levde i, det andra att försöka balanseraen bild av 50- och 60-talets musikklimat såsom den ofta framställs i litteraturen, och det tredje att undersöka hur värderingen av Bo Lindes insatser for det svenska musiklivet kommit att uppfattas efter hans död. Källmaterialet består främst av ett urval tidningsartiklar där Bo Linde debatterar olika musikfrågor, därjämt artiklar om Linde. För att få en bild av de områden på vilka debatterna fördes, och hur de växlade genom åren, har materialet delats in efter ämne och tidsföljd. Bo Linde var väl medveten om det hårda musikklimat som rådde på 50- och 60-talet med motsättningar mellan olika tonsättargrupper och den radikala musikutvecklingen. Linde valde att gå sin egen väg som tonsättare. Som musikkritiker kommenterade han regelbundet olika musikaliska händelser, och var då inte rädd att sticka fram hakan. Efter sin tidiga bortgång blev Bo Linde närmast helgonförklarad av flera ideologiskt närstående tonsättare. De ansåg att han hade motarbetats av sin samtid. Bakom allt detta fanns Lindes egen personliga bitterhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)