Samverkan kring barn som far illa : En kvalitativ studie om socialsekreterares syn på samverkan med förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Sammanfattning: Den kvalitativa studiens syfte är att öka kunskapen om socialsekreterares syn på samverkan med förskolan. Ett mål med studien är att synliggöra hur socialtjänstens arbete med barn som far illa kan se ut när en orosanmälan kommer in. Frågeställningar som studien vill besvara är hur socialsekreterare beskriver samverkan med förskolan i frågan om barn som far illa eller riskerar att fara illa samt hur socialsekreterare ser på sekretessen i arbetet med barn som far illa eller riskerar att fara illa. För att besvara studiens syfte och frågeställningar genomfördes halvstrukturerade intervjuer med fem socialsekreterare i fyra olika kommuner i mellersta Sverige. I resultatet framkommer beskrivningar av socialtjänstens arbete vid orosanmälningar och socialsekreterares förväntningar på förskolepersonal att anmäla flera gånger om oron kring ett barn kvarstår. Studiens slutsatser är att samverkan bör ske på ett övergripande plan för att bidra till större tillit för socialtjänstens arbete hos förskolepersonal och för att sekretessen inte ska utgöra ett hinder. Med hjälp av en övergripande samverkan kan förskolepersonalens anmälningsbenägenhet öka och fler barn som far illa kan få den hjälp och det stöd som behövs.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)