“Ni är inga lärare”- men ni behövs! : En kvalitativ studie om yrkesrollen lärare i fritidshem och derasarbetsuppgifter under skoltiden.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

Sammanfattning: Forskningsområdet fritidspedagogik är bristfällig på grund av yrkesområdets relativt nyautövande, därför är syftet med studien att bidra med kunskap om hur lärare i fritidshemuppfattar sin yrkesroll och arbetsuppgifter under skoltiden. Studien undersöker ävenrektorernas uppfattning om yrkesrollen lärare i fritidshem och deras arbetsuppgifter underskoltiden. Studien har utförts utifrån två frågeställningar: hur uppfattar lärare i fritidshem sinyrkesroll och deras arbetsuppgifter under skoltiden och hur uppfattar rektorer yrkesrollenlärare i fritidshem och deras arbetsuppgifter under skoltiden. Empirin i studien har samlats ingenom en kvalitativ metod där semistrukturerade intervjuer genomfördes med tio informanterfrån södra Sverige. Fem arbetar som lärare i fritidshem och fem är rektorer. Datamaterialet haranalyserats, kategoriseras och diskuteras utifrån studiens syfte och frågeställningar ianknytning med tidigare forskning och de teoretiska inriktningarna: Foucaults teori om maktsamt Goffmans teori om masker och roller. Även begreppen yrkesroll och kompetens användssom komplement i studiens analysresultat. Studiens resultat visar att yrkesrollen lärare i fritidshem anses har stärkts, på grund av att denhar fått ett eget kapitel i läroplanen. Deras vanligaste arbetsuppgifter under skoltiden är att deundervisar i de praktiskt-estetiska ämnena men även agerar som resurs. Resultatet antyderäven att rektorerna anser att lärare i fritidshem väljer att vara undervisande lärare framför attarbeta på fritidshemmet. Lärarna i fritidshem menar att arbetsuppgifterna under skoltiden blirbeaktat i högre grad av skolledningen. Resultatet beskriver att flertalet lärare i fritidshemundervisar i ämnen de inte har behörighet i. Rektorerna har det huvudgripande ansvaret atttillsätta arbetsuppgifter till lärare i fritidshem, resultatet antyder således att kompetens är enviktig faktor att ta hänsyn till. Resultatet visar även att lärarna i fritidshem får arbetsuppgifterutan att de blivit tillfrågade. I resultatet uppmärksammades att rektorerna strävar efter attlärare i fritidshem helst ska följa med samma elevgrupp under skoltiden och på fritidshemmet.Lärarna i fritidshem är kluvna, de poängterar svårigheterna i förväxlingen av sina dubblayrkesroller.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)