Kompetens som kvarstår - i tid och rum : En kvalitativ studie om hur eftergymnasialt utbildade individer upplever att intern employer branding bidrar till ökad medarbetarlojalitet

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

Sammanfattning: Kandidatuppsats i företagsekonomi III, organisation 15 hp, 2FE78E, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet i Kalmar, vårterminen 2021. Titel: Kompetens som kvarstår – i tid och rum Författare: Adam Mårtensson och Karl Westdahl Handledare: Jasmina Beharic Examinator: Mikael Lundgren  Syfte: Syftet med denna studie är att urskilja och identifiera faktorer inom intern employer branding, för att se hur dessa påverkar eftergymnasialt utbildade individers medarbetarlojalitet. Genom att bidra till en förståelse över hur anställda upplever intern employer branding, kan organisationer använda informationen för att utveckla dess strategier därefter. Metod: En kvalitativ tvärsnittsstudie, med djupgående semistrukturerade intervjuer, användes för att skapa en större förståelse för studieobjektet. Denna, induktiva studie har bearbetat insamlade data genom initiala extensiva genomsökningar, vilket sedermera möjliggjort kodning. Slutsats: Studien påvisade att medarbetarlojalitet är avhängigt individuella preferenser. Det visade sig även att vissa faktorer inom intern employer branding är särskilt viktiga för medarbetarlojaliteten. Organisationer behöver klargöra strukturen kring vardera faktorn för de anställda. Annars är det osannolikt att medarbetarlojalitet utvecklas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)