Svenska Elever i mellanstadiets egna frågor och deras intresse för naturvetenskap : – en enkätstudie genomförd i tre skolor som utforskar hur elever I årskurs 4-6 upplever sin undervisning samt vilka ämnesområden som intresserar dem

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Detta examensarbete har ämnat undersöka vilka ämnesområden inom naturvetenskap och teknik som elever i årskurs 4–6 är särskilt intresserade av samt undersöka deras upplevelse av NO-undervisningen i skolan. Eleverna har fått ställa egna frågor om naturvetenskap och teknik och dessa har kategoriserats utifrån ett antal olika ämnesområden. Detta examensarbete har funnit svaga tendenser till att elever i årskurs fyra klassar sin undervisning som roligare än elever i årskurs fem och sex. De mest populära kategorierna bland eleverna är frågor som rör anatomi och fysiologi, universum, Big bang och stjärnformation, kemiska reaktioner samt kemi överlag. Skillnader i kön inkluderar ett större intresse för kemi hos dem som identifierat sig som tjejer och ett större intresse för elektricitet och magnetism hos killar. Intresset för att genomföra laborationer inom kemin samt frågor som rör biologi är stora hos båda könen och frågor som rör reproduktion och genetik är vanligare hos tjejerna.Resultaten visar på att det finns ett antal ämnesområden som kan vara särskilt framgångsrika att inkludera i undervisningen för att fånga elevers intresse. Mer forskning behöver göras för att tydligare kunna identifiera potentiella samband mellan elevers intresse för särskilda ämnesområden och andra variabler såsom ålder, intresse för undervisningen och socio-ekonomisk status.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)