Adhd i skolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Hälsa och samhälle

Författare: Abdullahi Alin; [2018]

Nyckelord: ADHD; KASAM; Skolmiljön;

Sammanfattning: Syftet med denna studien var att undersöka hur lärare och rektorer upplever arbetet med elever som har ADHD. För att få lärarnas upplevelser genomfördes semi-strukturerade intervjuer där fem personer intervjuades. Vidare beskrevs pedagogiska förutsättningar i arbetet, elevers rätt i skolan, olika behandlingsmetoder, problem i undervisningssituationen och lärarnas tillvägagångsätt. Teorin KASAM och olika begrepp inom teorin har använts till hjälp för att analysera empirin. Resultatet av undersökningen visar att svårigheter och möjligheterna i lärarnas arbete handlar om vilka resurser och kunskap skolan har. Slutsatser som kan dras från denna studien är att lärarnas behöver obligatorisk utbildning om funktionsnedsättningen ADHD och mer resurser för att kunna arbeta med elever som har ADHD.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)