Sökning: "fritidsgård forskning"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden fritidsgård forskning.

  1. 1. Barn som lever farligt eller farliga barn? : en studie om samverkan kring och synen på barn och ungdomar i riskzon för att begå brott

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Maria Holmberger; Hannah Nilsson; [2020]
    Nyckelord :SSPF; Approach; Cooperation; Collaboration; Interorganizational collaboration; Youth; Crime; SSPF; Synsätt; Samverkan; Samarbete; Interorganisatorisk samverkan; Ungdom; Brott;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien handlar om att undersöka och analysera hur aktörer inom det brottsförebyggande samverkansprojektet SSPF, som är en förkortning för Socialtjänst, Skola, Polis och Fritid, ser på och pratar om barn och ungdomar i riskzon för att begå brott, samt hur de erfar en samverkansprocess kring målgruppen. Vi har sett att det existerar två parallella synsätt på barn och ungdomars brott som vi har valt att benämna som; barn som lever farligt och farliga barn. LÄS MER

  2. 2. Det är som värsta mötesplatsen : En kvalitativ studie om fritidsgården som gränslandsarena

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för socialpedagogik och sociologi

    Författare :Emma Ottosson; [2015]
    Nyckelord :Adolscense; social inclusion; belongning; youth creation centre; recreation leader; social pedagogy; Ungdomar; delaktighet; gemenskap; fritidsverksamhet; fritidspedagog; socialpedagogik;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien är dels att förstå vilken betydelse känslan av delaktighet har för ungdomar, dels hur fritidsverksamheter kan utgöra en social arena som främjar delaktighet hos ungdomar. Jag vill få kunskap om fritidsgården kan vara en accepterande miljö där fler ungdomar kan känna gemenskap samt vilken roll fritidsledare och deras samverkan med andra aktörer har i arbetet med att få fler ungdomar att känna delaktighet. LÄS MER

  3. 3. ”Det gav ju otroligt mycket alltså; erfarenhet känner jag såhär i efterhand” : – en studie om före detta fritidsgårdsbesökares upplevda tid på gården.

    Kandidat-uppsats, Avd för socialpedagogik och sociologi

    Författare :Siv Tengberg; [2013]
    Nyckelord :Undomar; fritid; fritidsgård; adolescens; KASAM;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att diskutera och analysera vad fritidsgårdstiden gav den före detta besökaren av lärdomar, delaktighet och meningsfullhet. Frågeställningarna som ställs är: Varför valde man att gå till fritidsgården? Hur uppfattade besökaren att man arbetade på fritidsgården för att han/hon skulle känna sig delaktig i en meningsfull verksamhet? Hur tror man en ungdomstid utan fritidsgården hade sett ut? Som teoretisk grund i uppsatsen finns Aaron Antonovsky och hans teori om Salutogenes och Kasam; Känsla av sammanhang med, samt begreppen; adolescens och relationskapital. LÄS MER

  4. 4. Ungdomsspråk. En jämförelse av småstads- och storstadsungdomars användning av diskurspartiklar.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Gabriela Zivlak Pflügler; [2012-11-01]
    Nyckelord :diskurspartikel; språkhandling; ungdomsspråk; diskurspartikelfrekvens;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen behandlar diskurspartiklars frekvens och funktion- drag och språkhandlingar. Uppsatsen är en jämförelsestudie med en tidigare gjord doktorsavhandling av Gudrun Svensson (2009). I studien jämförs diskurspartikelanvändningen hos ungdomar i storstaden Malmö med småstaden Smålandsstenar. LÄS MER

  5. 5. Ni är här imorgon va? En studie om ungdomars rörelsemönster i det offentliga rummet

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Louise Nilsson; [2012]
    Nyckelord :Rörelse; offentliga rummet; fritidsgård och ungdom;

    Sammanfattning : I denna studie har jag velat diskutera hur ungdomar rör sig i det offentliga rummet dåfritidsgården som rum inte finns tillgängligt, samt att belysa vilka konsekvenserfrånvaron av en fritidsgård kan få för ungdomarnas skolgång. Utifrån detta har följandehuvudfrågor belysts: hur ungdomar rör sig i det offentliga rummet när rum somfritidsgårdarna inte finns tillgängliga samt vilka konsekvenser frånvaron av enfritidsgård har för ungdomarnas skolgång. LÄS MER