”Är drama en användbar metod för konflikthantering i skolans tidigare åldrar?”

Detta är en C-uppsats från

Författare: Mattias Staley; Thiryan Mahmod; [2011]

Nyckelord: Konflikt; drama; rollspel; värdegrund;

Sammanfattning: Syftet med arbetet är att ta reda på hur pedagoger med olika bakgrund ser på att arbeta meddet sociala klimatet och konflikthantering inom skolan. Arbetet lyfter fram vilka metoder deanvänder sig av. De frågeställningarna arbetet behandlar är om drama kan vara en metod föratt arbeta med konflikthantering, hur pedagogens kompetens påverkar arbete med konflikter,vilka konflikthanteringsmetoder som är användbara för lärare i skolan Och på vilka sättkonflikthantering bör vara en del av pedagogens uppgift. I litteraturstudier behandlasstyrdokumenten samt litteratur om dramapedagogik och konflikthantering. Det sociokulturellalärandeperspektivet är en utgångspunkt. Metoderna vi valt att använda för att undersöka vårafrågeställningar är kvalitativa intervjuer, enkätundersökning samt litteraturstudier. Resultatetvisar att pedagogers utbildning och bakgrund påverkar deras inställning till arbete med socialaklimatet. Arbetet visar att pedagogerna har olika strategier för att för att göra detta arbete. Omman som lärare ska följa de styrdokument som skolans verksamhet vilar på förväntas manarbeta med ämnesundervisning men också med det sociala klimatet. I intervjuerna kommerdet fram att pedagoger som kommer från den vanliga lärarutbildningen upplever en oklarhetgällande lärarens uppgifter. Den enskilda läraren befinner sig i en komplicerad situation därdet råder olika uppfattningar om hur uppdraget ska gestalta sig.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)