Konflikter mellan vuxna ­ en kvalitativ studie om hur vuxna upplever konflikter och konflikthantering

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: I skolan träffas människor ständigt, vilket gör att konflikter kan uppstå.Eftersom vi upplever att vi inte fått möjlighet till att reflektera över konflikthantering underutbildningen väcktes ett intresse av att studera vuxnas konflikter på skolan. Vårt syfte medstudien har varit att undersöka hur vuxna på skolan som arbetsplats upplever konflikter samthur de hanteras. Vi valde att genomföra kvalitativa intervjuer och sammanlagt intervjuadesfyra pedagoger och en rektor på en högstadieskola i västra Göteborg. Teorier som studiengrundar sig på är Galtungs konflikttriangel, ABC-modellen, och en grundmodell ikonflikthantering. Intervjusvaren analyserades sedan utifrån dessa för att få en förståelse avkonflikter, konflikternas orsaker samt hur de skall hanteras. Undersökningen visade bl.a. attpedagoger på skolan inte använde sig av några hanteringsmetoder gällande konflikter mellanvuxna. Samtliga ansåg att meningsskiljaktigheter var den största orsaken till att konflikteruppstår samt att kommunikation och självinsikt är två viktiga faktorer när det gäller konflikteroch konflikthantering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)