Sökning: "sagan som tema"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden sagan som tema.

  1. 1. En litteraturstudie om sagans bidragande till elevers språkutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jesper Larsson; Eiman Rashed Talib; Lova Rosberg; [2023]
    Nyckelord :Sagor; språkutveckling; läsning; metoder och motivation;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur sagan bidrar till att främja språkutvecklingen. Samt vilka metoder som finns för att arbeta med sagor i klassrummet. Denna litteraturstudie bygger på sex artiklar och en avhandling som ligger till grund för studiens resultat. LÄS MER

  2. 2. Sagan som tema : En studie om de yngsta barnens språkutveckling i ett temainriktat arbetssätt i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Sara Berg; [2015]
    Nyckelord :Preschool; theme; story; language developmen; Förskola; tema; saga; språkutveckling;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om temaarbete i förskolan där sagan är grunden i temat och det man arbetar utifrån. Syftet är att ta reda på hur språkutveckling kan ske hos de yngsta barnen med detta arbetssätt. Fokus i studien är förskollärarnas erfarenheter. LÄS MER

  3. 3. Language development in preschool by using fairy tales

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Irina Goussarova; Svitlana Rado; [2014]
    Nyckelord :pre school; fairytales; language development at young age;

    Sammanfattning : I vårt arbete har vi studerat hur pedagoger på förskolan arbetar med sagor för att främja barnens språkutveckling. I den första delen har vi beskrivit forskningsbakgrund. Där tar vi olika forskares synpunkter och åsikter om hur sagan användas för att utveckla barnens språk. LÄS MER

  4. 4. En magisk dörr till sagans värld : "Mellan saga, böcker och lek kanske inte steget är så stort egentligen"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Helen Gustavsson; Frida Creutzberg; [2012]
    Nyckelord :Förskola; Saga; Sagor; Barns språk; Sociokulturellt; Vygotskij; Litteracitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att studera förskollärarnas beskrivningar av hur deras arbete med sagor påverkar barnens aktiviteter i förskolan och på fritiden. Frågeställningarna är; hur beskriver förskollärarna att sagan påverkar barns lek? Hur beskriver förskollärarna att sagan påverkar barns språk? Vilka olika arbetssätt väljer förskollärarna utifrån sagor? Hur beskriver förskollärarna samarbetet med föräldrarna kring sagor? I studien har den teoretiska utgångspunkten varit sociokulturellt perspektiv med Vygotskij som förespråkare och vad begreppet litteracitet innebär för barns språk. LÄS MER

  5. 5. Sagotema med olika estetiska uttrycksformer i förskolan

    M1-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mikael Strömberg; Sofie Ekström; [2010]
    Nyckelord :Förskola; Sagotema; Estetik; Bild; Drama;

    Sammanfattning : Syftet med det här utvecklingsarbetet var att få djupare kunskaper om hur pedagoger kan använda sig av sagor och samtidigt ge barnen möjligheter att uttrycka sig med olika estetiska uttrycksformer så som bildskapande, dramatisering, sång och återberättande. Vi valde ut sagan om bockarna Bruse som sagotema där barnen under fyra tillfällen samlades för olika estetiska aktiviteter. LÄS MER