Reklamannonsens utformning : En jämförelse mellan reklam riktad till män respektive kvinnor

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Författare: Julia Bergklint; [2015]

Nyckelord: kommunikation; reklam; genus;

Sammanfattning: Syftet med undersökningen var att undersöka hur reklamannonser för skönhetsprodukter ser ut för två olika målgrupper: män och kvinnor. För att undersöka detta har jag analyserat utformningen hos skönhetsannonser i modemagasinen Elle och Café. Elle riktar sig till kvinnor och Café till män. Undersökningen visar att samtliga annonser är målgruppsanpassade och har likartade visuella- och skriftliga element. Annonserna för kvinnor har dock fler sambandsmarkörer, närmare avstånd till avbildade/företag och en mer exakt färg- och detaljåtergivning i bilder. Annonserna riktade till män innehåller istället fler och tydligare markörer för avgränsning, ett längre avstånd till avbildad/företag och många handlande processtyper och aktörer. Resultatet kan indikera att kvinnor framställs som mer samarbetsvilliga, relationsorienterade, intima och realistiska. Män framställs istället som självständiga, handlingskraftiga och kanske något risktagande. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)