COVID-19 OCH UNDERVISNINGEN I GRUNDSKOLAN : ”Vi skulle hålla oss lugna”

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Författare: Bert Sundin; Eva Gripenfors; [2020]

Nyckelord: lärare; grundskola; pandemi;

Sammanfattning: Den här studien fokuserar på ett antal grundskollärares arbete under inledning och fortsättning av Coronapandemin. Begreppet pandemi används för att beskriva en smittsam sjukdom som drabbar många människor, och som ofta sprider sig över mycket stora områden (Langlet, 2011). Syftet med studien var att tydliggöra den verklighet som respondenterna upplevde den under 2020. Frågor har ställts om undervisningssituationen och hur lärarna har arbetat under året. Dessutom vad lärarna upplevt att de lärt sig under årets gång. Metoden som tillämpades var intervjuer och deltagarna var lärare inom den svenska grundskolan. Resultaten visar att samtliga deltagare påverkats i sin vardagliga undervisningssituation och att de allra flesta hamnat i en för dem helt okänd verklighet med nya arbetsuppgifter och nya förhållningssätt. Respondenterna har fått hanskas med mycket oro. De har känt sig slitna och ofta oroliga för sin egen säkerhet. De har inte fått visa sin egen oro utåt. Utifrån studien kan slutsatsen dras att trots förändrade förutsättningar och höga krav, upplevde deltagarna att de lärt sig nya saker och hittat arbetsformer som lett arbetet framåt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)