Så tycker medierna om Elon Musksrelation till sitt X : En studie om medias rapportering efteruppmärksammade X-händelser

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

Sammanfattning: Problemformulering och syfte Den här studien är relevant då den handlar om sådant som, via media, kan påverka konsumenters åsikter och därav också samhället på olika vis. Syftet med undersökningen är att studera och jämföra hur svensk nyhetsmedia har rapporterat om Elon Musk och Twitter/X. Uppsatsen redovisar resultaten av jämförelser mellan fyra olika svenska mediatypers gestaltningar och artikelmängder. Detta efter två uppmärksammade händelser som innefattar multimiljardären Elon Musk och den sociala medieplattformen Twitter/X. Händelserna är affärsmannens köp av Twitter (år 2022) samt logotyp- och namnbytet från Twitter till X (år2023). Metod och material Studien innefattar en kvantitativ innehållsanalys och resultaten kodades fram med hjälp av ett kodschema och en kodbok. Programmet Retriever användes för att söka efter samtliga artiklar under två väsentliga tidsperioder. Huvudresultat Uppsatsens huvudresultat är att samtliga fyra nyhetsmedier generellt sett hade gestaltat både Elon Musk och Twitter/X negativt i en övervägande majoritet av sina publicerade nyhetsartiklar under de två undersökta tidsperioderna. Det var totalt betydligt fler artiklar som publicerades efter Twitter-affären under 2022 än efter logotyp- och namnbytet under 2023. Kvällstidningen Aftonbladet hade totalt publicerat mest om Elon Musk och Twitter/X efter de två händelserna, men generellt sett så var det morgontidningen Dagens Nyheter som var mest negativ i sin gestaltning av affärsmannen och företaget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)