Orsaker, attityder och sociala mediers påverkan på ungdomars användning av e-cigaretter och vitt snus : En litteraturöversikt

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet

Sammanfattning: Introduktion/Bakgrund: Det beroendeframkallande ämnet nikotin kan locka ungdomar att börja använda det. Nikotininnehållande produkter som e-cigaretter och vitt snus marknadsförs på sociala medier samt kan användas av familj och vänner vilket kan ge upphov till ett beroende hos ungdomar. Därför är det viktigt att undersöka om och hur sociala medier samt familj och vänner påverkade ungdomars användning av e-cigaretter och vitt snus. Syfte: Syftet var att sammanställa data från vetenskapliga artiklar som beskriver orsaker, attityder och sociala mediers påverkan på ungdomars val att använda e-cigaretter och vitt snus. Metod: Sökning i PubMed och CINAHL resulterade i 581 artiklar där 24 artiklar av kvalitativ-, kvantitativ- och mixad metod återstod efter en kvalitetsgranskning. Dessa 24 artiklarnas resultat från olika länder summerades i resultatet. De inkluderade ungdomarnas åldersspann var 12-19 år. Resultat: Det som fick ungdomar att testa eller börja använda e-cigaretter och vitt snus var orsaker som sociala medier, vänner, familj och attityder. Även andra orsaker såsom att vara pojke eller flicka, smak och doft, psykiska besvär, tristess, nyfikenhet, lekfullhet och popularitet kunde ha en påverkan. Slutsats: E-cigaretter och vitt snus kan vara en inkörsport till andra riskbeteenden och framtida nikotinberoende. Orsaker som påverkar ungdomarna var främst sociala medier, sociala umgängen med vänner, psykiska faktorer och familjerelationer. Det behövs mer forskning kring vitt snus och e-cigaretter för att säkerställa dess effekt på ungdomars bruk.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)