Lärarens roll i ett genrepedagogiskt klassrum

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Författare: Linn Nilsson Sandgren; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med kunskapsöversikten är att utforska lärarens roll i det genrepedagogiska klassrummet. I kunskapsöversikten ingår både internationella och nationella artiklar. Datainsamlingen är inspirerad av Östlundhs (2017) beskrivning för litteratursökning. Datainsamlingen genomfördes genom olika sökmetoder. Fyra återkommande teman identifieras utifrån den genrepedagogiska undervisningen: Cykeln för undervisning och lärande, En närmare granskning av gemensam konstruktion, Nyretoriska, formalistiskt eller oerfaren, samt Lärarens utmaningar med cykeln för undervisning och lärande. Översiktens slutsats är att lärarens roll inom genrepedagogiken är att bygga upp stabila strukturer som långsiktigt kan stödja elevernas utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)