Lärares synliggörande av relationer inom och mellan tal : En studie om hur lärare i årskurs 1 undervisar och vad det ger elever möjlighet att erfara

Detta är en Master-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Sammanfattning: Den internationella kunskapsmätningen från TIMSS år 2019 visar att elevers resultat inom området taluppfattning och aritmetik är fortsatt försämrade; precis som mätningar många år bakåt i tiden (Skolverket, 2020). Taluppfattning predicerar framtida prestationer i matematik och det är därmed betydande att identifiera aspekter som kan påverka denna negativa trend beträffande förståelse för taluppfattning.  Syftet med denna studie är att analysera och beskriva lärares undervisning om relationer inom och mellan tal med utgångspunkt i frågeställningarna:  1)    Hur synliggör lärare relationer inom och mellan tal?  2)    Vad har elever möjlighet att erfara via denna undervisning?  Detta är en kvalitativ studie med deltagande observation samt video- och ljudinspelning som insamlingsmetoder. Tre lärare i årskurs 1 har deltagit. Studiens teoretiska ramverk utgår från variationsteorin, vilket utgjort grund för den tematiska analys som genomförts på insamlad data.  Resultatet visar en variation i lärares undervisning om relationer inom tal och relationer mellan tal. För det första variation gällande vilka representationsformer som används samt hur de används. Dessutom visar resultatet att lärares val av representationsform är centralt för vad som varierar och vad som är konstant. För det andra vilka variationsmönster (kontrast eller generalisering) som används för att synliggöra lärandeobjekt. För det tredje finns en skillnad gällande samtidighet. Lärare gör synkrona eller diakrona kopplingar för att möjliggöra lärande. Den variation som identifierats vid analys medför olika lärandemöjligheter för eleverna.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)