Steget ut i vuxenlivet : Läroplanens begränsningar för privatekonomiämnet som verktyg för medborgarfostran

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Den privatekonomiska situationen för många svenskar, särskilt unga, har försämrats de senaste åren. Skolan har ett fostrande uppdrag och samhällskunskapsämnet ämnar skapa ”förutsättningar för ett aktivt deltagande i samhällslivet” (Skolverket, 2011, s. 143). Hur väl förbereds eleverna för det kommande privatekonomiska samhällslivet? Denna uppsats undersöker relationen mellan ämnesplanen, undervisningen i privatekonomi och det samhället som eleverna förbereds för, redogjort för av gymnasielärare och olika finansiella samhällsaktörer. Målet med uppsatsen är att belysa diskrepansen och begräsningarna i syfte och centralt innehåll i samhällskunskap och vilka förutsättningar eleverna får med sig ut i vuxenlivet. Studien bygger på 8 semistrukturerade intervjuer med gymnasielärare, Kronofogden, Konsument Uppsala och Nordea. Intervjuerna analyserades med Biestas dimensioner för god utbildning och ett eget ramverk för privatekonomiskt innehåll. Slutsatsen är att undervisningen, som redogjord för av lärarna, till följd av ämnesplanens begränsningar inte ger tillräckliga eller lika kunskaper och kompetenser för att kunna delta aktivt i samhällslivet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)