Prestanda jämförelse mellan webbaserade 3D-ramverk med olika arkitekturer

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

Sammanfattning: Denna studie jämför två olika 3D-ramverk i form av A-Frame med Entity component system och Babylon.js utan Entity component system för att undersöka hur arkitekturen i ramverket påverkar renderingstiden. För att mäta renderingstiden mäts frames per second på ett utvecklat tower defense spel per ramverk med 3D-grafik i webbläsaren Google Chrome. Detta är i form av ett tekniskt experiment för att utesluta utomstående variabler. Det utvecklades tre nivåer av komplexitet inom spelen för att undersöka hur komplexiteten påverkar renderingshastigheten men efter mätningarna visade det sig att de olika nivåerna av komplexitet i artefakterna hade ingen signifikant påverkan på resultatet. Dock fanns det en signifikant skillnad mellan de olika ramverken där A-Frame med Entity component system fick sämre resultat. För vidare arbeten behöver antalet webbläsare i experimentet utökas samt en högre nivå av komplexitet testas för att få mer verklighetstrogna resultat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)