Sökning: "entity component system ECS"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden entity component system ECS.

  1. 1. DOTS OCH ENERGIFÖRBRUKNING : Hur påverkar DOTS energiförbrukningen jämfört med objektorienterad programmering?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Ellinor Bergfeldt; [2023]
    Nyckelord :DOTS; Entity Component System; ECS; Batteriförbrukning; Optimering;

    Sammanfattning : Det här arbetet undersöker hur implementering av Unity DOTS (Data-Oriented Technology Stack) påverkar energiförbrukning jämfört med objektorienterad programmering. I studien har en scen från ett existerande projekt som använder objektorienterad teknik återskapats i ett projekt som använder DOTS med Entity Component System. LÄS MER

  2. 2. Prestanda jämförelse mellan webbaserade 3D-ramverk med olika arkitekturer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Emil Lindström; [2023]
    Nyckelord :3D-grafik; A-Frame; entity component system ECS ; Babylon.js; frames per second FPS ;

    Sammanfattning : Denna studie jämför två olika 3D-ramverk i form av A-Frame med Entity component system och Babylon.js utan Entity component system för att undersöka hur arkitekturen i ramverket påverkar renderingstiden. LÄS MER

  3. 3. Comparison of ’Fog of War’ models in digital wargames : Using Entity-Component-System architecture and ArcGIS

    M1-uppsats, KTH/Hälsoinformatik och logistik

    Författare :Karim Osama Obeia; Agata Łucja Wójcik; [2023]
    Nyckelord :Fog of War; Wargame; Line of Sight; ECS; Entity Component System; ArcGIS; Krigsdimma; Krigsspel; Siktlinje; ECS; Entity Component System; ArcGIS;

    Sammanfattning : Fog of War is a term for uncertainty in situational awareness. Fog of War is an essential part of a wargame which causes the participating units’ perception of the environment to be distorted and altered. Introducing a certain amount of uncertainty helps to better mimic the situation on the battlefield. LÄS MER

  4. 4. Investigating the effect of implementing Data-Oriented Design principles on performance and cache utilization

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Frank Nyberg; [2021]
    Nyckelord :Data-oriented design; DOD; ECS; Entity Component System; HPC; CPU cache; cache misses; games; game architecture; game engines; design patterns;

    Sammanfattning : Game engines process a lot of data under strict deadlines. Therefore, measures to increase performance are important in this area. Data-Oriented Design (DOD) promotes principles that are meant to increase performance by better cache utilization. LÄS MER

  5. 5. Benchmarking and Analysis of Entity Referencing Within Open-Source Entity Component Systems

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Hugo Hansen; Oliver Öhrström; [2020]
    Nyckelord :ECS; Entity Component System; C ; Benchmarking; Open Source; Libraries; Data Oriented Design; Object Oriented Design; OOD; DOD; EnTT; EntityX;

    Sammanfattning : Runtime performance is essential for real time games, the faster a game can run the more features designers can put into the game to accomplish their vision.A popular architecture for video games is the Entity Component System architecture aimed to improve both object composition and performance. LÄS MER