Vad är det här för låda? En Balthazarlåda! : En intervjustudie om pedagogers uppfattningar kring arbetet med färdigdefinierat material innehållande kemiska experiment.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

Författare: Josephine Svensson; [2015]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka pedagogers uppfattningar kring ett arbete med Balthazarlådan som ett färdigdefinierat material innehållande enkla kemiska experiment. Det färdigdefinierade materialet, Balthazarlådan innehåller experiment om vattnets aggregationsformer och ytspänning, material till experimenten samt förklaringar till experimenten. Genom individuella semistrukturerade intervjuer så har svar på följande frågor sökts: Vilka tankar har pedagoger kring att arbeta med ett färdigdefinierat material, en låda med enkla kemiska experiment? Vilka fördelar respektive nackdelar upplever pedagoger med att arbeta utifrån ett färdigdefinierat material i förskolan? Vilka tankar har pedagoger om det färdigdefinierade materialet som en inspirationskälla kring arbetet med kemi i förskolans verksamhet?   Resultatet visar att pedagogerna har arbetat med Balthazarlådan på olika sätt, antingen genom barnens intressen eller för att få barnen intresserade av kemi. Alla pedagogerna ser många fördelar att arbeta med kemi i verksamheten utifrån Balthazarlådan. Dock så framhäver pedagogerna att det behövs en introduktion av lådan innan man arbetar med den, då alla pedagoger anser sig sakna förkunskaper om kemi i förskoleverksamheten. Ingen av pedagogerna uppfattar något negativt med att arbeta med kemi i verksamheten utifrån Balthazarlådan utan ser den som en inspiration att arbeta mer med kemi tillsammans med barnen på förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)