"För det är ju helt magiskt med bilderböcker..." : En kvalitativ studie om hur förskollärare tillämpar bilderböcker för att främja barns språkutveckling i förskolan.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver att de tillämpar bilderböcker för att främja barns språkutveckling i förskolan. Frågeställningarna som har besvarats är: Hur beskriver förskollärarna att de arbetar med barns språkutveckling med stöd av bilderböcker? Hur beskriver förskollärarna att undervisning genom bilderböcker kan främja barns språkutveckling? Genom en kvalitativ metod med två samtal i fokusgrupper har studien genomförts. Studien har en sociokulturell utgångspunkt där empirin har bearbetats och analyserats.  Resultatet visar att förskollärarna upplever en varierad komplexitet gällande arbetet med bilderböcker i förskolans kontext. Förskollärarna diskuterar en inbjudande läsmiljö samt vikten av att skapa ett framtida intresse för läsning hos barnen. De förklarar att läsning av bilderböcker för barn i förskolan kan ha olika syften. I resultatet framkommer det även att förskollärarna vill skapa en läslust för barnen genom att frambringa positivitet kring läsningen. Att samtala under och efter läsning av bilderböcker kan enligt förskollärarna främja barnens fantasi och svåra ord och begrepp kan tillsammans bearbetas. Förskollärarna förklarar däremot att tiden och förskollärarens egen tillgänglighet i förskolans verksamhet inte alltid räcker till för högläsning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)