Sökning: "Sara Johansson"
Visar resultat 1 - 5 av 341 uppsatser innehållade orden Sara Johansson.
1. Humankapital i gruvnäringen : En kvantitativ studie om gruvnäringens redovisning av humankapital i årsrapporter
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : .... LÄS MER
2. Hemtjänstpersonalens upplevelser och erfarenheter av behov av stöd från sjuksköterskan/distriktssköterskan vid vård i livets slut i hemmet : En kvalitativ studie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärdSammanfattning : Bakgrund: Hemtjänstpersonalen har en central och viktig roll i den palliativa vården. Hemtjänstpersonalen arbetar ofta patientnära och är den som observerar förändringar i patientens mående. Personalen i hemtjänsten har ett stort ansvar. LÄS MER
3. Fantasi och konstruktion i lärmiljön för en kreativ lek : Aktionsforkning i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Denna studie är ett utvecklingsinriktat arbete som använder aktionsforkning som metod för att utveckla lärmijön i förskolan. Fantasilek och konstruktionslek hanteras ofta separat, men i vår studie avser vi i stället använda en kombination genom att fokusera på den tredje pedagogen, det vill säga lärmiljön. LÄS MER
4. Everyday Resistance in Harriet Jacobs’s Autobiography
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : This essay examines Harriet Jacobs’s autobiography Incidents in the Life of a Slave Girl from the perspective of resistance theory. The essay uses the analytical framework created by Anna Johansson and Stellan Vinthagen in Conceptualizing 'Everyday Resistance': A Transdisciplinary Approach (2020) to concretize and understand different resistance methods and how black women resisted while navigating in society as slaves and as mothers. LÄS MER
5. Uppfattningar om lekens betydelse för barns utveckling och lärande
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om leken har samma betydelse för barns lärande och utveckling i förskolan som i förskoleklassen. Vi önskar skapa en djupare förståelse om förskollärarens uppfattningar kring leken. LÄS MER