Uppfattningar om lekens betydelse för barns utveckling och lärande

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka om leken har samma betydelse för barns lärande och utveckling i förskolan som i förskoleklassen. Vi önskar skapa en djupare förståelse om förskollärarens uppfattningar kring leken. Leken är en allsidig aktivitet som är mycket viktigt för barns utveckling, då läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) betonar lekens betydelse för barns lärande samt att förskollärarens medvetenhet om leken är viktig när det gäller barns lärande och utveckling. Frågeställningar som ligger till grund till studien är följande: 1. Hur uppfattar förskollärarna lekens utrymme i förskolan respektive förskoleklassen? 2. Hur uppfattar förskollärarna sin roll i barns lek? 3. Vilken uppfattning har förskollärarna om lekens betydelse för barns utveckling och lärande? Denna studie baseras på en kvalitativ metod, med fem förskollärare. Resultatet visar att förskollärarna uppfattar leken som viktig för barns utveckling och lärande. Leken i förskolan uppfattas som en viktig del av förskolebarnens vardag och lärande. Genom leken tränar de sin kreativitet, sociala förmågor, fantasi och motorik. Förskollärarna i förskolan arbetar med leken som ett pedagogiskt verktyg för att introducera olika lärandemål eller teman. Förskollärarna är med i leken genom att finnas i närhet för stöttning. Resultatet visar att förskollärarna i förskolan har avsatt tid för lek, både för barnets utveckling samt välbefinnande, medan leken inte används på samma sätt i förskoleklassen. Förskollärarna i förskoleklassen uppfattar att tiden inte finns, i stället får eleverna själva leka på fritids. Förskollärarna finns endast med i leken om det behövs stöttning i interaktionen mellan barnen eller när de bidrar med nytt material. Slutsatsen är att samverkan mellan de båda verksamheterna hade kunnat bidra till en mjukare övergång i form av lekundervisning. Genom träffar i både förskolan samt förskoleklassens lokaler för vidare samtal om lekens betydelse skulle detta kunna bidra till en gemensam förståelse kring leken för lärandet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)