Staden och dess handel i en digital samtid : En studie om hur e-handeln påverkar stadskärnan, samt hur svenska kommuner arbetar med stadens centrum för att skapa en levande stadskärna i en tid där handeln alltmer digitaliseras

Detta är en Kandidat-uppsats från Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

Författare: Elina Östergren; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Staden har länge varit centrum för handel och det finns få företeelser som har spelat en så stor roll för städers uppkomst och utformning som handeln har. Stadskärnan med sitt rika butiksutbud har således länge varit den primära handelsplatsen och anledningen till att vi som människor valt att vistas i staden. Genom åren har handeln och handelsplatsen genomgått en rad olika förändringar, från varuhusets intåg till externa handelsområden till dagens samhälle där e-handeln växer sig allt starkare.   E-handeln blir alltmer en naturlig del av konsumenternas handelsrutiner vilket får konsekvenser för den traditionella butikshandeln i stadskärnan. I takt med digitaliseringen utveckling har de fysiska butikerna således sett ett behov att omstrukturera sig för att vara tillgänglig såväl online som offline. Det går även att se ett ökat samspel mellan fysiska och digitala butiker, detta då konsumenterna idag är så kallade multikanalkonsumenter som rör sig mellan både fysiska och digitala kanaler under köpprocessen.   Genom det förändrade handelsbeteendet hos konsumenterna har nya förutsättningar skapat för stadskärnan och dess handel, det blir därmed viktigt att planerar besitter kunskap om förändringsprocessen för att kunna tillfredsställa de framtida behoven i staden som digitaliseringen av handeln medför. Syftet med studien är således att studera hur den framväxande e-handeln påverkar stadens centrum, för att på så sätt belysa de utmaningar och förutsättningar som stadsplaneringen står inför. Studien undersöker även hur svenska kommuner arbetar för att skapa en levande stadskärna i en allt mer digitaliserad samtid där stadskärnan inte längre är den primära handelsplatsen. Avslutningsvis redovisas konkreta förslag kopplade till hur svenska kommuner kan utveckla stadens centrum för att bibehålla ett rikt stadsliv i en tid präglad av e-handel.   Generellt går det utifrån studien att säga att svenska kommuner behandlar frågan om digitalisering och e-handeln relativt olika, en del kommuner behandlar frågan väldigt generellt medan andra ännu inte har färdiga dokument som behandla frågan, detta trots att e-handeln och digitaliseringen konstaterats som en utmaning för den framtida stadsplaneringen. För att skapa hållbara och levande stadskärnor i framtiden måste kommunerna därmed ta större hänsyn till digitalisering för att inte riskera att planera efter förlegade modeller över hur samhället och staden ser ut.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)