Hur framställs kön i läroböcker för årskurs 4–6 i de naturorienterande ämnena? : En diskursanalys utifrån Hirdmans teori om genuskontraktet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

Sammanfattning: Denna studies syfte är att undersöka hur läromedel inom de naturorienterande ämnena för årskurs 4 - 6 framställer kön ur ett genusperspektiv och huruvida det finns en analys kring hur könen presenteras. Ramverket för studien är Hirdmans teori om genusordningen och studien baseras på den kvalitativa metoden diskursanalys. Analysen av läromedlen resulterade i slutsatserna att läromedlen ger en bild av att naturvetenskapen är till för män, samt att män framställs som aktiva medan kvinnor framställs som passiva och anonyma. Icke-binära finns inte representerade i något av läromedlen. Trots detta finns en antydan till en strävan mot mer jämställda läromedel. Detta visar sig när resultatet av denna studie jämförs med tidigare forskning. Studien visar att ett stort ansvar läggs på läraren att adressera genus och hur könen framställs då det helt saknas analyser kring kön i läromedlen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)