”Slöjdens estetiska och kulturella uttrycksformer” - Några lärares resonemang kring ett av slöjdens kunskapsområden, i Lgr11.

Detta är en C-uppsats från

Författare: Johanna Fransson; [2011]

Nyckelord: Slöjd; Lgr11; estetik; kultur; uttrycksformer; ide;

Sammanfattning: Hösten 010 antogs en ny läroplan med kursplaner för grundskolan, Lgr11, vilken träder i kraft sommaren011. Där lyfts slöjdlärarnas uppdrag fram, att i slöjden ge eleverna redskap till att utveckla sin förmåga attuttrycka sig samt tolka estetiska och kulturella uttryck. Syftet med denna studien var att undersöka hurnågra slöjdlärare idag resonerar kring ett av slöjdens kommande kunskapsområden, ”Slöjdens estetiska ochkulturella uttrycksformer”. För att fånga några lärares resonemang och tankegångar kring kunskapsområdet,samlades tre slöjdlärare till en fokusgruppsintervju. Där diskuterades frågor kring vad estetiska ochkulturella uttrycksformer kan innebära i slöjdundervisningen, hur slöjdandet kan bli ett uttrycksmedel ochhur det kan främja elevens identitetskapande. Samtalet rörde även tankar kring kursplanens angivnacentrala innehåll, genomförande av undervisning, samt bedömning av elevernas kunskaper och förmågorangående uttrycksfomer. Resultatet visade att lärarna definierade estetiska uttrycksformer i slöjden, som attdet handlar om att skapa och uttrycka något personligt med hjälp av färg och form. Kulturbegreppet tycktegruppen var svårtolkat, men tolkade det som att det handla om alltifrån olika länders traditioner, mode ochtrender till barn- och ungdomskulturer. Lärarna upplevde att Lgr11 är mer detaljstyrd än tidigare kursplaneroch kände viss oro för att hinna med alla moment som anges i kursplanen. De trodde också att det kommeratt krävas mer resurser, och att som lärare alltid vara aktuell och medveten om samhällets skiftandekulturer. Både studien med fokusgruppen och andra studier visade på att slöjden stärker elevernas identitetdå eleven får utrymme att uttrycka sig och pröva det mot omgivningen. Studien är relevant för läraryrket dåden behandlar den kommande kursplanen. Den ger en inblick i läraranas tolkning och resonemang kringkunskapsområdet slöjdens estetiska och kulturella uttryck.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)