Sökning: "Lgr11"

Visar resultat 1 - 5 av 436 uppsatser innehållade ordet Lgr11.

  1. 1. Sveriges nationella minoriteter – föremål för tystnadens kultur? En kritisk kvalitativ innehållsanalys av styrdokument för lärarutbildning och grundskola.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Kajsa Jonsson; [2019-03-11]
    Nyckelord :Undervisning; lärarutbildning; kursplaner; läroplanen; nationella minoriteter; minoritetsspråk och urbefolkning;

    Sammanfattning : År 2000 ratificerade Sverige två avtal från Europarådet som innebar ett erkännande av Sverigesfem nationella minoriteter, samt ett stärkt skydd för grupperna. Avtalen resulterade även i attlärare i årskurs 4–6 blev skyldiga att undervisa om de nationella minoriteterna och minoritetsspråkeninom de fyra ämnena svenska, religionskunskap, historia och samhällskunskap. LÄS MER

  2. 2. ”Det är ingen likvärdig skola eftersom lärare tolkar styrdokumenten olika”-Lärares uppfattningar kring bedömning i musik i årskurs 4–6.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Emelie Johansson; [2019-03-11]
    Nyckelord :Bedömning; musikundervisning; konstnärligt uttryck; verktyg; Lgr11;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka musiklärares resonemang kring bedömning i musik iårskurs 4–6 för att få mer kunskap om vad de anser vara viktigt att undervisa om i musik ochvad de anser om bedömning av elevers kunskaper och musikaliska uttryck.I bakgrunden presenteras styrdokumenten för årskurs 4–6 i musik och de olika delarna lärarnahar att förhålla sig till i sin bedömning. LÄS MER

  3. 3. Vad är det jag ska förstå när jag läser? Inferenser i Lgr11 och i det Nationella provet i svenska, årskurs 3

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Tina Klavborn; [2019-03-11]
    Nyckelord :Lässtrategier; inferenser; Nationella provet i svenska; årskurs 3;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att kartlägga vilka typer av inferenser eleverna förväntaskunna göra inför Nationella provet i svenska, delprov B - läsa, i årskurs 3.Med hjälp av 30 elevsvar från Nationella provet i svenska, årskurs 3 från 2015 har jag utgåttfrån en jämförande kvantitativ analys mellan de två olika typer av frågor som förekommer påprovet. LÄS MER

  4. 4. Stämmer det här verkligen? : En kvalitativ studie om hur källkritik och informationssökning tillämpas i undervisningen i grundskolans tidiga år.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation; Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria-Therese Berglund; Jacqueline Thunstedt Degnell; [2019]
    Nyckelord :source criticism; information literacy; learning; digital media; education; compulsory school; källkritik; informationssökning; lärande; digitala medier; undervisning; grundskola;

    Sammanfattning : Källkritik och informationssökning är en viktig del av en digital kompetens och därav även en stor del av revideringen av LGR11 (Skolverket, 2018a) som fokuserat på att digitalisera skolan. Tidigare forskning tyder på att minst undervisning inom området ges i grundskolans tidiga år. LÄS MER

  5. 5. ”Alla kanske inte tycker det är jättekul att springa runt och leka” En kvalitativ studie om fysisk aktivitet och motivation i fritidshemmet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Felicia Olsson; Sara Vähäsarja; [2019]
    Nyckelord :Fritidshem; Fysisk aktivitet; Fritidshemslärare; Motivation; Self determination theory;

    Sammanfattning : Fritidshemmet är en bra plats för barn och unga att få möjlighet att ta del av olika fysiska aktiviteter och att få röra på sig. Flera forskningsstudier visar idag att barn och unga över hela världen inte rör sig tillräckligt mycket. LÄS MER