“Det gäller att vi verkligen tänker oss för” : En kritisk diskursanalys av förskollärares tal om användandet av digitala verktyg med yngre barn

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

Sammanfattning: Sedan implementeringen av digitala verktyg i läroplanen har en polarisering uppstått kring användandet av digitala verktyg med yngre barn där forskning visar både positiva och negativa aspekter. Massmedia lyfter fram att det råder delade åsikter kring användandet av digitala verktyg bland förskollärare. Syftet med denna studie är därför att undersöka förskollärares perspektiv på användandet av digitala verktyg i sin undervisning med yngre barn. Vi undersöker förskollärares attityder till att använda digitala verktyg tillsammans med yngre barn vilket kan synliggöras genom diskurser. I studien lyfter förskollärarna att de främst använder de digitala verktygen, projektor och lärplatta. Föreliggande studie har utförts med grund i en kvalitativ forskningsmetod med individuella semistrukturerade intervjuer. Den teoretiska grunden samt analysmetod som tillämpats är inspirerad av Faircloughs kritiska diskursanalys. Transkriberingen har analyserats utefter Faircloughs tredimensionella modell som ingår i den kritiska diskursanalysen.  Resultatet av studien påvisade att förskollärarnas perspektiv på digitala verktyg med yngre barn handlar om att vara uppmärksam om hur och med vilket innehåll verktygen bör och ska användas. Uppmärksamheten tolkas ur förskollärarnas konstruktion av två integrerade diskurser: medvetenhets- och vaksamhetsdiskurs, vilket kan spåras till både förskolans styrdokument och vetenskapliga texter. Studien synliggjorde förskollärarnas attityd och säkerhet i talet i relation till användandet av digitala verktyg med yngre barn utifrån hur de talade och deras konstruerade diskurser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)