Anknytning : En kvalitativ studie om förskollärares syn på inskolning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

Sammanfattning: Syftet med vår studie är att synliggöra hur förskollärarna skapar trygghet för barn under inskolning. Den metod vi har valt att använda oss av i vår studie är semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna har genomförts med sex förskollärare där samtliga arbetar med barn mellan 1-3 år. Vi har i vår studie utgått från anknytningsteorin för att analysera resultatet. Resultatet visar att flexibilitet gällande barns inskolning är en framgångsfaktor för att bygga trygga anknytningar mellan barn och förskollärare. Förskollärarna påpekar att barn är olika och tiden för en inskolning behöver anpassas efter individens förutsättningar och på så sätt kan förskollärare lyckas bygga en trygg anknytning till barnet. Förskollärarna påtalade även i intervjuerna att det är viktigt att vara närvarande för att skapa en trygg anknytning till barn och att det är väsentligt att förskollärare bekräftar barnets känslor och utgår ifrån barnets behov. Resultatet visade också att förskollärarna konstaterar att samarbetet mellan vårdnadshavare och förskolan är av vikt och att de ser samarbetet som en bidragande faktor för att kunna skapa en trygg anknytning med barn under inskolning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)