Patientens upplevelse av humor i omvårdnad : En litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för hälsovetenskaper (from 2013)

Sammanfattning: Bakgrund: Humor beskriv som ett sinne för det roliga och har syftet att främja positiva känslor. Humor gynnar relationen mellan patienten och sjuksköterskan. Relation till patienten i omvårdnaden ska vara ett partnerskap där patienten känner sig trygg och respekterad. Det är viktigt att inom omvårdnad undersöka patientens upplevelse av sjuksköterskans användande av humor i omvårdnad när det i tidigare forskning visar på positiva kemiska förändringar i kroppen kopplat till humor.  Syfte: Syftet var att beskriva patienters upplevelse av sjuksköterskans användande av humor i omvårdnaden.  Metod: Litteraturstudie med induktiv ansats. Resultatet baseras på N=11 artiklar, kvalitativ metod (n=10) och kvantitativ metod (n=1). Artiklarna granskades enligt Mårtenssons och Fridlunds (2017) granskningsmall.  Huvudsakligt resultat: Resultatet av patienternas upplevelser av sjuksköterskans användande av humor i omvårdnaden genererade i temana Humor lindrar lidande, Humor är stärkande, Humor är sårande och olämplig samt Humor främjar relationen mellan patienten och sjuksköterskan. Slutsats: Patienterna upplevde att sjuksköterskans användande av humor i omvårdnaden lindrar lidande, är stärkande samt främjar relationen mellan patienten och sjuksköterskan. Det finns tillfällen när humor är sårande och olämplig. Humor kan vara en användbar omvårdnadsintervention men det är viktigt att förstå när det är lämpligt och inte. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)