Individuellt uppmärksammade kunder

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Denna studie ämnar bidra till ökad kunskap inom ämnesområdet strategisk kom- munikation i allmänhet och individanpassad marknadsföring i synnerhet. Mer kon- kret ämnar författarna att ta fram ett underlag för hur företag som är verksamma inom marknadsföring kan jobba i bättre symbios med deras kunder. För att uppnå syftet utformades följande forskningsfråga: Vad är svenska studenters erfarenhet, kunskap och attityd om den individanpassade marknadsföring som baseras på de- ras beteendemönster online? Empirin samlades in via 20 semi-strukturerade intervjuer med yngre akademi- ker. Denna målgrupp valdes ut då det ansågs bäst att förstå en målgrupp som antas vara kritisk till sin natur. Respondenternas svar analyserades sedan främst utifrån teorier om människors beteendemönster i olika situationer. Analysen visar att respondenterna tycker om individanpassad marknadsföring som teoretiskt begrepp, men är missnöjda med hur den grundläggande datain- samlingen utövas av dagens företag. Utöver detta kan det påvisas att kunder efter- söker högre transparens och kontroll över vilken information som lämnas ut samt hur den sprids vidare. Slutsatsen landade i ett underlag som kan assistera företag som jobbar, eller planerar att jobba, med individanpassad marknadsföring. Vidare behöver företag fokusera mer på att transparent kommunicera hur de hanterar sina kunders data samt belöna de kunder som aktivt delar med sig av information. På detta sätt kan företa- gen uppmana kunder till att inleda relationer med dem och på så sätt lägga grund för ett gemytligare utbyte. Vi vill utöver detta tillsammans intyga att båda författarna har deltagit i studien och genomfört arbetet till lika delar i varje avsnitt av studien.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)