Yrkespedagogiska dilemman - Fritidshemmets lokaler och pedagogiken i verkligheten.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: I detta examensarbete vill vi undersöka vilken betydelse lokalernas utformning får för den pedagogiska verksamheten i fritidshem. I arbetet lyfts hur lärare upplever fritidshemmets lokaler i relation till den undervisning som bedrivs samt vilka fördelar eller begränsningar de upplever lokalmässigt. Vår studie utgår från en kvalitativ metod och det empiriska materialet består av intervjuer från sex lärare på två fritidshem. I materialet synliggörs teman som fysiska och organisatoriska ramar och lärarnas önskade ramar. Genom intervjuerna framkom flera exempel som tyder på en ojämn maktbalans mellan fritidshem och den obligatoriska skolan samt vilka resurser de respektive verksamheterna har att tillgå. I resultatet synliggörs hur pedagogiska vardagliga frågor kopplas samman med lokalernas utformning och vilka konsekvenser det kan få. Vilka faktorer påverkar fritidshemmets lokaler och vilka för och nackdelar beskriver lärarna?

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)