Socialarbetares kommunikativa handlande i relation till lågbegåvade klienter : Social worker's communicative actions in relation to low-key clients

Detta är en M1-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

Sammanfattning: Sammanfattning Kommunikation och olika sätt att kommunicera på i mötet med lågbegåvade klienter inom socialtjänsten är inget ämne man brukar prata om. Att detta är en problematisk situation för enskilda socialsekreterare runt om i landet kan ses som ett faktum som belystes genom denna studie. Syftet med studien är att ta reda på hur man hanterar kommunikationen mellan professionella socialsekreterare och klienter med en lägre begåvningsgrad, hur socialsekreterare påverkas av mötet, hur samtalet anpassas och hur verksamheten utformar arbetssättet för att matcha behovet. Syftet besvarades genom att intervjua två enhetschefer inom socialtjänstens barn- och unga avdelning, samt två socialsekreterare inom samma område. Intervjuerna gjordes med personer från två kommuner i östra Norrbotten och resultatet visade att alla intervjupersonerna finner svårigheter i kommunikationen i mötet med lågbegåvade klienter, dock på olika sätt och i olika grad. Resultatet visade även att det finns en avsaknad av stöd till den enskilde socialsekreteraren och att kunskapen kring ämnet är relativt låg, vilket även vi som genomfört studien uppmärksammat under vår tid som studenter och som även var en utav anledningarna till att vi valde just detta ämne. Alla intervjupersoner för vår studie är, i sann människoarbetande anda, trots allt väldigt eniga gällande vikten av att anpassa samtalet utifrån vare enskild klients individuella förmågor och att det oavsett vad är viktigt att bemöta alla individer på ett professionellt och respektfullt sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)