Strategier för kunskapshantering inom konsultföretag efter fusion : En fallstudie av ett konsultföretag under utveckling

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Industriell produktion

Författare: Fredrik Lindqvist; Johan Svedberger; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Kunskapshanteringen inom framförallt konsultbranschen har blivit allt viktigare i och med kunskapens växande betydelse för att skapa och bibehålla konkurrensfördelar. Albihns.Zacco AB är idag ett av de största konsultföretagen inom immaterialrätt i Europa med sina ca 550 anställda. Företaget säljer konsultation inom immaterialrätt med rådgivning av bl.a. patent.Albihns.Zacco AB är resultatet av en omfattande fusion 2009 mellan konsultföretagen Albihns och Zacco. I och med företagets fusion 2009 är kunskapshanteringen inom bl.a. företagets Stockholmskontor under utveckling. Utvecklingsarbetet av kunskapshanteringen på företagets Stockholmskontor baseras främst på tidigare erfarenheter samt intern och extern expertis. I och med att Stockholmskontoret befinner sig i utvecklingsstadiet av en ny gemensam kunskapshantering, var kontoret ett intressant studieobjekt att analysera mot etablerade teorier. Syftet med studien var därför att fördjupa förståelsen för hur kunskapshanteringen sker inom konsultföretaget Albihns.Zacco AB:s Stockholmskontor och besvara forskarfrågan •Hur fungerar kunskapshanteringen inom Albihns.Zacco AB:s Stockholmskontor? Studien baseras på en intervju med företagets regionchef i Stockholm, Jörgen Linde. Linde ansvarar för regionens budget, personal och utveckling vilket även innefattar frågeställningar kring kunskapshanteringen internt.Den empiriska delen av studien har analyserats mot en omfattande litteraturstudie där tydliga strukturer i kontorets kunskapshantering kunnat utskiljas. Studien behandlar kontorets strategier för kunskapshantering som innefattar datasystem, interna möten, mentorskap, lokalbyte och målsamtal.Efter att empirin analyserats kunde det konstateras att kontorets nuvarande strategier kring kunskapshantering ligger väl i linje med vad de etablerade teorierna för kunskapsöverföring förespråkar. Merparten av kontorets strategier blir därför nödvändiga att behålla för att erhålla ett effektivt kunskapsutbyte. I och med detta bör strategierna tillämpas kontinuerligt i det dagliga schemat för att inte hämma utbytet av kunskap internt.Kontoret bör dock se över några viktiga detaljer angående tillämpningar av datasystem, mentorskap och interna möten. Genom att reflektera över dessa detaljer kan kontoret ha stora möjligheter till ett effektivt kunskapsutbyte även i framtiden.Slutsatsen av denna studie är således att kontoret har en välutvecklad kunskapshantering som har stora möjligheter att kunna skapa och sprida kunskap internt. Framtiden för kunskapshanteringen inom Albihns.Zacco AB:s Stockholmskontor ser tämligen ljus ut då strategierna är väl utformade och har ett tydligt syfte.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)