Privatrådgivarens arbete : en kvalitativ studie av två banker

Detta är en Kandidat-uppsats från Avdelningen för ekonomi

Sammanfattning: Titel: Privatrådgivarens arbete - en kvalitativ studie av två banker Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi Författare: Hanna Stridh och Maria Sundsten Handledare: Stig Sörling Datum: 2010-Juni Syfte: Syftet med denna uppsats är ge en djupare inblick i hur finansiella rådgivare arbetar. Vi vill undersöka hur de rådgivarna hanterar sin roll som rådgivare till kunden kontra säljare för företaget, och hur kundens intressen bevaras. Metod: Studien är kvalitativ och bygger på intervjuer med fyra rådgivare. Vi har studerat olika teorier i ämnet som vi sedan analyserat tillsammans med det empiriska materialet. Resultat & slutsats: Vår studie visar att de finansiella rådgivarna inte ser någon konflikt i sina roller som försäljare kontra rådgivare. Enligt våra respondenter arbetar de alltid för kundens bästa. Vi kan även konstatera att kundens intressen bevaras främst med hjälp av de lagkrav som finns, då dessa regler är väl inarbetade i bankernas system. Förslag till fortsatt forskning: Vi finner att det skulle vara intressant att även undersöka hur kunderna ser på rådgivningssituationen? Känner de till sina rättigheter? En annan intressant studie vore att undersöka hur bankerna arbetar med finansiell rådgivning jämfört med företag som kallar sig för "oberoende rådgivare". Finns det oberoende rådgivning? Uppsatsens bidrag: Uppsatsen bidrar till en ökad förståelse för finansiell rådgivning. Den förklarar vad det innebär att arbeta som finansiell rådgivare, vilket kan vara värdefullt för en ekonomistudent som är intresserad av en framtid inom banken. Uppsatsen kan även vara till nytta för privatkunder på den svenska bankmarknaden, då vi beskriver vilket skydd som finns och vilka rättigheter som kunden har.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)