IKT inom engelsklärarutbildningen

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Alexander Carlé; Emma Karlsson; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: SammanfattningSyfteSyftet med studien var att undesöka huruvida IKT (informations- och kommunikationsteknologi) en del avengelsklärarutbildningen vid Göteborgs och Karlstads universitet samt undersöka lärarstudenters attitydertill IKT. Utöver detta diskuterades även kort hur svaret på den första frågan skulle kunna påverkastudenternas användande av IKT i den framtida praktiken.Huvudfrågor:Är IKT en del av engelsklärarutbildningen vid Göteborgs och Karlstads univeristet?Vilka attityder har engelsklärarstudenter vid dessa universitet till IKT?Hur skulle ovanstående kunna påverka den framtida yrkespraktiken?MetodFör undersökning valdes en kvantitativ metod, det vill säga data samlades in och analyserades statistiskt föratt finna eventuella mönster och olikheter mellan de olika lärosätenas engelsklärarutbildningar. Resultatetdiskuterades sedan i relation till undersökningens teoretiska ramverk. Med andra ord gjordes en kvalitativtolkning av de kvantitativa resultaten.MaterialFör insamlande av primärdata användes en elektronisk enkät med mestadels strukturerade frågor. Denfärdiga enkäten föregicks av två pilotenkäter. Undersökningsgruppen bestod av 35 engelsklärarstudentervid Göteborgs universitet och 10 stycken vid Karlstads universitet. Sekundärdatan bestod av läroplaner ochtidigare forskning i form av uppsatser, rapporter och kursböcker på området.ResultatStudiens resultat pekar på att engelsklärarutbildningen vid de olika lärosätena är olika utformade, samt attIKT till varierande grad är del av dem. Framförallt verkar IKT-utbildningen bestå av övning i att användaordbehandlingsprogram och presentationsprogramvara. Studenternas upplevelser från denverksamhetsförlagda utbildningen tyder på att datorn mest används som en utveckling av sådana verktygsom redan tidigare använts i språkundervisning. Studenterna verkar vara positva till användande av IKT iundervisningen, men tycks anse att IKT har begränsningar. Utbildningens IKT-upplägg skulle kunnainnebära att IKT integreras i undervisningen, men att undervisningen inte utvecklas.Betydelse för läraryrketUtifrån undersökningens reultat anser vi att utbildningens upplägg borde ändras för att studenterna ska fåmed sig sådana IKT-verktyg som gör att de kan utveckla språkundervisningen och kunna bedrivaundervisning i enlighet med skolans kursplaner.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)