Delaktighet på socialsekreterarens villkor : En kvalitativ studie om socialsekreterarnas inställning kring barns delaktighet i beslutsprocesser

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka socialsekreterares inställning kring barns delaktighet i beslutsprocesser som rör barnet samt hur de arbetar för att göra barn delaktiga i beslutsprocesserna i praktiken. Studien präglas av ett hermeneutiskt synsätt där en kvalitativ metod har använts. Studiens resultat visar att socialsekreterarna ser delaktighet som en rättighet för barnet. Dock finns det en bred inställning till vad delaktighet innebär och olika arbetssätt att göra ett barn delaktig på. I studiens resultat framkommer det även att relationen mellan barnet och den professionelle är en viktig faktor för att skapa delaktighet för barnen samt att relation är en oerhört viktig del för människan att kunna öppna upp sig och inte minst för barn att våga framföra sina åsikter. Vi har utgått från Michaels Lipsky (2010) teori om gräsrotsbyråkrater med fokus på handlingsutrymme som visar att handlingsutrymmet används på olika sätt beroende på bakgrund och erfarenheter, organisationen inom vilken hen arbetar samt mer personligt knutna faktorer. Vidare har vi använt oss av Harts (1992) delaktighetsmodell som visar att delaktighet är ett mångsidigt begrepp där en socialsekreterare beroende på situation eller barn kan arbeta på flera olika steg. Utifrån resultatet och den tidigare forskningen har vi dragit slutsatsen att det finns många fördelar med att göra ett barn delaktiga i frågor som rör dem samtidigt som barns delaktighet är av stor vikt och något som man ständigt bör utveckla och arbeta med.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)