Inkludering mellan ideal och verklighet

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

Sammanfattning: Syftet med studien är att fördjupa förståelsen för lärares uppfattningar om deras förutsättningar att arbeta inkluderande med elever som har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Förutsättningar förstås som ett sammansatt begrepp av professionella, kontextuella samt relationella aspekter. De olika delarna av begreppet svarar för lärarens personliga uppfattningar om faktorer såsom utbildning, erfarenheter, skolans styrdokument, utformning av lokaler, tidsrelaterade omständigheter och relation till eleven. Studien utgörs av en kvalitativ undersökning med ett bekvämlighetsurval där sex stycken gymnasielärare intervjuas. Empirin från de semistrukturerade intervjuerna analyseras genom hermeneutisk meningstolkning. I resultatet framgår hur läraren anser att de inkluderingsambitioner som är formulerade i skolans styrdokument inte till fullo är möjliga att uppnå. Orsakerna till detta anses vara brist på kompetens hos läraren till följd av för få specialpedagogiska inslag i lärarutbildningar och kompetensutvecklingar samt otillräckliga kontextuella resurser såsom avsaknad av personal och för lite tid.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)