Mobilen som verktyg under användarens beslutsprocess

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

Sammanfattning: Detta examensarbete undersöker användningen av mobiltelefoner som verktyg under användares beslutsprocess i en omnichannel-kundresa med fysisk och virtuell interaktion. Syftet är att identifiera både möjligheter och problem som kan uppstå vid användning av mobilen i en sådan interaktion, med fokus på fenomenet Webrooming. Studien belyser vikten av interaktionsdesign och tjänstedesign för att skapa en sömlös och positiv kundupplevelse i omnichannel-detaljhandeln. Examensarbetet undersöker tidigare forskning inom området, analyserar befintliga exempel på omnichannel-strategier samt undersöker användares beslutsprocess med mobilen som verktyg. Studien tar insikter från Cultural Probes som metod där användare dokumenterar en Webrooming-resa med olika medel där mobilen är i fokus. Intervjuer genomförs för att komplettera eventuella kunskapsluckor och öka förståelsen för deltagarnas inlämnade kit. Vidare analyseras insamlade data via Affinitetsdiagram samt Customer Journey Maps. Genom att tillhandahålla en djupgående analys av den nuvarande situationen inom användarens beslutsprocess, kan detta examensarbete bidra till en ökad förståelse för hur användaren använder mobilen som verktyg under den fysiska och virtuella interaktionen med ett företags olika tjänster under en webrooming-resa. Studiens resultat visar att mobilen används genomgående under hela kundresan för beslutsfattande, informationssökande, jämförelser och rekommendationer. Den slutsats som dras från studien är att mobilen används för beslutsfattande på ett flertal punkter och är ett viktigt verktyg under användarens beslutsprocess. Trots vissa utmaningar med mobiltelefonen som verktyg, såsom små skärmar och problem med mobilwebbsidor, upplevs mobiltelefonen som ett lättillgängligt och smidigt verktyg.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)