Läromedelsanalys: Textuppgifters påverkan på elevers förmåga att lösa matematiska problem

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

Sammanfattning: Detta arbete har som syfte att undersöka utvalda svenska matematikläromedels och Skolverkets nationella provs textbaserade problemlösningsuppgifter inom området Taluppfattning och tals användning för att se om uppgifterna innehåller faktorer som påverkar elevers förståelse av textuppgifter. Studien genomfördes genom en läromedelsanalys där tre stycken svenska matematikläromedel samt nationella prov i matematik för årskurs 9 studerats. Analysen har visat att textbaserade problemlösningsuppgifter i svenska matematikläroböcker innehåller vissa faktorer som kan påverka elevers förståelse av uppgiften på ett negativt sätt och det är svåra sammanhang och användandet av signalord som är några av de största påverkansfaktorerna. Uppgifterna i läroböckerna skiljer sig till viss del från uppgifterna i de nationella proven när det kommer till upplägg och användande av sammanhang. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)