Inkludering av barn i språksvårigheter i förskolan : - “Jag tänker att de här barnen behöver få kännasig trygga i våran miljö, att vi inte är‘va’-människor.”

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Studiens syfte har varit att undersöka hur förskollärare arbetar inkluderande med barn i språksvårigheter samt vilka resurser och hjälpmedel som finns att tillgå i förskolan. Arbetet är baserat på semistrukturerade intervjuer och är en kvalitativ studie. Vid analys av resultatet har vi utgått från det alternativa och det relationella perspektivet samt använt oss av den hermeneutiska forskningstraditionen. Resultatet visar på att språksvårigheter i förskolan är ett komplext ämne som behöver uppmärksammas och forskas mer kring. En intressant upptäckt vi gjorde var att informanterna pratade mycket om barn med svenska som andraspråk som en del av språksvårigheter. Detta var något vi inte hade förväntat oss. En annan sak som förvånade oss var att nästan ingen informant pratade om högläsning som ett språkutvecklandemedel. Detta var något vi trodde att de flesta informanter skulle prata om. När vi frågade om vilka utmaningar och svårigheter informanterna upplevde, kopplat till barn i språksvårigheter, svarade de tidsbrist, personalbrist, kunskapsbrist och att mycket hänger på det egna ansvaret.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)