”Tryck på start!” : Kamratkulturer och samspel i BlockCraft® i förskoleklass.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna studie har varit att synliggöra och förstå vikten av barns samspel kring spel för barns skapande av kamratkulturer. Detta har gjorts genom att göra tre deltagande observationer med ostrukturerade intervjuer i direkt anslutning, där varje observation har bestått av en grupp av fyra barn i förskoleklass som spelat BlockCraft® på surfplatta. Den tidigare forskning som funnits har beskrivit samspel som viktig för barns kamratkulturer då barn som samarbetar skapar starkare band och utvecklas tillsammans. Samtidigt visar tidigare forskning att det finns de pedagoger som inte uppskattar att barn står som åskådare eller hjälper barn som spelar utan att de ska göra annat, medan andra pedagoger hade en positiv inställning till samspelande. De resultat jag har fått fram överensstämmer i stora delar med tidigare forskning som lyfter samspel kring spel som utvecklande, då barnen samspelade på många olika vis. Resultatet visar även att barnen löser problem tillsammans och utvecklas gemensamt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)